معاون آموزشی وزیر علوم: نگاه به آموزش عالی باید متحول شود کمتر از یک درصد دانشجویان کشور در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند

| 0 نظر

معاون آموزشی وزارت علوم از طی آخرین مراحل تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و در خصوص چگونگی ارتقای اعضای هیات علمی رشته‌های علوم انسانی گفت: در این آیین‌نامه علاوه بر مواردی که برای ارتقای اساتید در همه رشته‌ها در نظر گرفته شده است، اگر در بخش علوم انسانی کتاب با محتوایی ارائه شود، معاونت آموزشی وزارت علوم از چاپ آن حمایت می کند.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی ایسنا، دکتر حسین نادری منش در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان البرز، با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای ترور دانشگاه و انقلاب اسلامی اظهارکرد: تمامی این شهدا عموما افرادی کلیدی بودند و امروز نیز دشمن به این نتیجه رسیده است که نخبگان دانشگاهی ما را حذف فیزیکی کند، ولی از این مسئله غافل است که با حذف نخبگان، علم آنان از بین نمی رود و شاگردان اساتیدی همچون شهید دکتر علی‌محمدی و دکتر شهریاری راه او را به نحو احسن ادامه می دهند.

وی با بیان اینکه باید نگاه به آموزش عالی متحول شود، گفت: در بخش پژوهش، یافته‌های دانشگاه‌ها باید منجر به تولید ثروت شود و دانشگاه‌ها باید در این چارچوب با یکدیگر رقابت و نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

به گفته نادری منش، با شرایطی که از طریق آمایش سرزمین و توزیع مناسب و عادلانه امکانات آموزش عالی در سراسر کشور ایجاد می‌شود، هر شهروند ایرانی در هر نقطه از کشور می‌تواند با سهولت به امکانات آموزش عالی دسترسی داشته باشد و در این صورت انجام اموری از قبیل انتقال و جابجایی دانشجویان دیگر معنایی ندارد، زیرا امکانات آموزشی در همه جا تقریباً یکسان خواهد بود.

معاون وزیر علوم با اشاره به برنامه چهارم توسعه کشور که طی آن باید ۳۰ درصد جمعیت دانشجویی کشور (۱۸ تا ۲۴ سال) دانشگاهی شوند، تصریح کرد: در حال حاضر ما به رقم بالای ۳۰ درصد رسیده‌ایم و تا پایان برنامه پنجم توسعه این رقم باید به ۴۰ درصد رسیده باشد که با توجه به کاهش جمعیت دانشجویی ۱۸ تا ۲۴ سال ما قطعا به آسانی به این رقم دست می‌یابیم. برنامه اصلی ما در برنامه پنجم توسعه ارتقای کیفی و اصلاح هرم اعضای هیات علمی است.

معاون آموزشی وزارت علوم با اعلام اینکه آمار دانشجویان کشور از ۱۷۵ هزار نفر در سال ۱۳۵۸ به سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفردر حال حاضر رسیده است، گفت: در حال حاضر ۲۷ درصد دانشجویان در مقطع کاردانی، ۶۶ درصد کارشناسی، شش درصد در مقطع کارشناسی ارشد و کمتر از یک درصد نیز در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: در صورتی که اگر هرم دانشجویی اصلاح شود این رقم باید به ۶۰ درصد در مقطع کاردانی، ۳۰ درصد در کارشناسی و به همان ترتیب در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا افزایش یابد.

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص تغییر نام دانشگاه تربیت معلم به دانشگاه خوارزمی نیز اظهار کرد: پیشنهاد تغییر نام این دانشگاه در شورای گسترش آموزش عالی تصویب شده و برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.


ارسال نظر


دکتر مجید ایوزیان - آمار و احتمال - مهندسی صنایع - کارشناسی - کارشناسی ارشد
دکتر مجید ایوزیان - آمار و احتمال - مهندسی صنایع - کارشناسی - کارشناسی ارشد
دکتر مجید ایوزیان - آمار و احتمال - مهندسی صنایع - کارشناسی - کارشناسی ارشد
دکتر مجید ایوزیان - آمار و احتمال - مهندسی صنایع - کارشناسی - کارشناسی ارشد
دکتر مجید ایوزیان - آمار و احتمال - مهندسی صنایع - کارشناسی - کارشناسی ارشد


دکتر مجید ایوزیان - آمار و احتمال - مهندسی صنایع - کارشناسی - کارشناسی ارشد
دکتر مجید ایوزیان - آمار و احتمال - مهندسی صنایع - کارشناسی - کارشناسی ارشد
دکتر مجید ایوزیان - آمار و احتمال - مهندسی صنایع - کارشناسی - کارشناسی ارشد
دکتر مجید ایوزیان - آمار و احتمال - مهندسی صنایع - کارشناسی - کارشناسی ارشد
دکتر مجید ایوزیان - آمار و احتمال - مهندسی صنایع - کارشناسی - کارشناسی ارشد

Get Firefox