/ انطباق علوم انسانی با مبانی اسلامی
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از امکان برگزاری بیش از یک آزمون دکتری در سال خبر داد و گفت: به دلیل اینکه در کنکور نیمه متمرکز دکتری امکان برگزاری آزمون برای بیش از یک بار در سال وجود دارد دغدغه داوطلبان کمتر می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، حسین نادری منش افزود: اگر براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴باید از لحاظ علمی آموزشی در منطقه اول باشیم باید بتوانیم برای ۶۰ درصد جمعیتی که می توانند دانشگاه بروند ظرفیت ایجاد کنیم که در برنامه چهارم توسعه این مقدار به ۳۰ درصد رسید و در طول چهارسال اخیر ظرفیت آموزش عالی کشور دو برابر شد.
وی در پاسخ به سئوالی که چرا نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت دانشجویی در ۵ رشته دانشگاهی تحصیل می کنند، گفت: به علت تقاضاهایی که بوده است و راحتی تاسیس برخی رشته ها بویژه در موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی برخی رشته ها بیش از اندازه رشد کردند که اجرای توسعه آموزش عالی بر اساس آمایش سرزمین این نقیصه را جبران می کند.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در طرح آمایش آموزش عالی وضعیت موجود رشته ها و دانشگاهها در کارگروههای استانی بررسی و وضعیت مطلوب ترسیم می شود و تاسیس رشته های دانشگاهی نخست براساس نیازهای کشور، سیاستهای نظام و برنامه های توسعه و سپس تقاضای مردمی صورت می گیرد.
وی افزود: براساس طرح آمایش سرزمین نیاز سازمانها و بخشهای مختلف کشور به تربیت نیروی انسانی در رشته های مهندسی، کشاورزی، خدماتی و سایر رشته ها مشخص و وزارت علوم و دانشگاهها برای پاسخ به این نیازها رشته های دانشگاهی را دایر خواهدکرد.
نادری منش با اشاره به ضرورت توسعه مقطع تحصیلات تکمیلی در بسیاری از رشته های دانشگاهی گفت: سیاست وزارت علوم این است که ظرفیت مقطع کارشناسی تا ۳ درصد و دوره تحصیلات تکمیلی تا ۱۵ درصد رشد داشته باشد که برهمین اساس ظرفیت پذیرش مقطع تحصیلات تکمیلی از ۴۳ هزارنفر در سال گذشته به ۵۵ هزار نفر در سال جدید افزایش یافت.
معاون آموزشی وزارت علوم با اعلام اینکه حدود هشت درصد جمعیت دانشجویی کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی است، گفت: قرار نیست همه مقاطع تحصیلی به یک اندازه رشد کنند و شکل هندسی جمعیت دانشجویی کشور استوانه ای باشد و در تمام دنیا تحصیلات تکمیلی درصد کمی از جمعیت دانشجویی است و در کشورهای توسعه یافته نیز بطور میانگین حدود دو درصد دانشجویان در مقطع دکترا تحصیل می کنند.
وی در خصوص علت برنامه ریزی وزارت علوم برای تغییر شکل آزمون دکتری دانشگاهها گفت: به علت همزمانی آزمونهای دکتری در دانشگاهای مختلف و از بین رفتن شانس داوطلبان برای شرکت در آزمون، شکل های مختلف برگزاری آزمون در دانشگاههای مختلف، گله مندی داوطلبان از برخی اعمال سلیقه ها و نیز تجربه موفق برگزاری آزمونهای سراسری کارشناسی و کارشناسی ارشد مقررشد دانشجویان دکتری به شکل جدید آزمون بدهند.
نادری منش با ذکر اینکه چندین سال است که آزمونهای دکتری دانشگاههای صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، گفت: معاونان آموزشی دانشگاهها، کارشناسان و مدیران حوزه آموزشی وزارت علوم، متخصصان برگزاری آزمون و سازمان سنجش به این نتیجه رسیدند که آزمون دکتری را به شکل نیمه متمرکز برگزار کنند.
وی افزود: در شکل نیمه متمرکز آزمون دکتری ابتدا داوطلبان از طریق یک آزمون عمومی که شامل زبان خارجی و یک یا چند ماده درسی دیگر و سوابق آموزشی پژوهشی می شود غربال و چندبرابر ظرفیت نهایی به دانشگاهها اعلام می شود تا آنها براساس مصاحبه و بررسیهای علمی پذیرش نهایی را انجام دهند.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص بازنگری دروس دانشگاهی گفت: کلیه سرفصل های درسی که بیش از پنج سال از تصویب آنها می گذرد در حال بازنگری است و در رشته های علوم انسانی نیز سیاست این است که دروس با مبانی اسلامی منطبق باشند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از امکان برگزاری بیش از یک آزمون دکتری در سال خبر داد و گفت: به دلیل اینکه در کنکور نیمه متمرکز دکتری امکان برگزاری آزمون برای بیش از یک بار در سال وجود دارد دغدغه داوطلبان کمتر می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، حسین نادری منش افزود: اگر براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴باید از لحاظ علمی آموزشی در منطقه اول باشیم باید بتوانیم برای ۶۰ درصد جمعیتی که می توانند دانشگاه بروند ظرفیت ایجاد کنیم که در برنامه چهارم توسعه این مقدار به ۳۰ درصد رسید و در طول چهارسال اخیر ظرفیت آموزش عالی کشور دو برابر شد.
وی در پاسخ به سئوالی که چرا نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت دانشجویی در ۵ رشته دانشگاهی تحصیل می کنند، گفت: به علت تقاضاهایی که بوده است و راحتی تاسیس برخی رشته ها بویژه در موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی برخی رشته ها بیش از اندازه رشد کردند که اجرای توسعه آموزش عالی بر اساس آمایش سرزمین این نقیصه را جبران می کند.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در طرح آمایش آموزش عالی وضعیت موجود رشته ها و دانشگاهها در کارگروههای استانی بررسی و وضعیت مطلوب ترسیم می شود و تاسیس رشته های دانشگاهی نخست براساس نیازهای کشور، سیاستهای نظام و برنامه های توسعه و سپس تقاضای مردمی صورت می گیرد.
وی افزود: براساس طرح آمایش سرزمین نیاز سازمانها و بخشهای مختلف کشور به تربیت نیروی انسانی در رشته های مهندسی، کشاورزی، خدماتی و سایر رشته ها مشخص و وزارت علوم و دانشگاهها برای پاسخ به این نیازها رشته های دانشگاهی را دایر خواهدکرد.
نادری منش با اشاره به ضرورت توسعه مقطع تحصیلات تکمیلی در بسیاری از رشته های دانشگاهی گفت: سیاست وزارت علوم این است که ظرفیت مقطع کارشناسی تا ۳ درصد و دوره تحصیلات تکمیلی تا ۱۵ درصد رشد داشته باشد که برهمین اساس ظرفیت پذیرش مقطع تحصیلات تکمیلی از ۴۳ هزارنفر در سال گذشته به ۵۵ هزار نفر در سال جدید افزایش یافت.
معاون آموزشی وزارت علوم با اعلام اینکه حدود هشت درصد جمعیت دانشجویی کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی است، گفت: قرار نیست همه مقاطع تحصیلی به یک اندازه رشد کنند و شکل هندسی جمعیت دانشجویی کشور استوانه ای باشد و در تمام دنیا تحصیلات تکمیلی درصد کمی از جمعیت دانشجویی است و در کشورهای توسعه یافته نیز بطور میانگین حدود دو درصد دانشجویان در مقطع دکترا تحصیل می کنند.
وی در خصوص علت برنامه ریزی وزارت علوم برای تغییر شکل آزمون دکتری دانشگاهها گفت: به علت همزمانی آزمونهای دکتری در دانشگاهای مختلف و از بین رفتن شانس داوطلبان برای شرکت در آزمون، شکل های مختلف برگزاری آزمون در دانشگاههای مختلف، گله مندی داوطلبان از برخی اعمال سلیقه ها و نیز تجربه موفق برگزاری آزمونهای سراسری کارشناسی و کارشناسی ارشد مقررشد دانشجویان دکتری به شکل جدید آزمون بدهند.
نادری منش با ذکر اینکه چندین سال است که آزمونهای دکتری دانشگاههای صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، گفت: معاونان آموزشی دانشگاهها، کارشناسان و مدیران حوزه آموزشی وزارت علوم، متخصصان برگزاری آزمون و سازمان سنجش به این نتیجه رسیدند که آزمون دکتری را به شکل نیمه متمرکز برگزار کنند.
وی افزود: در شکل نیمه متمرکز آزمون دکتری ابتدا داوطلبان از طریق یک آزمون عمومی که شامل زبان خارجی و یک یا چند ماده درسی دیگر و سوابق آموزشی پژوهشی می شود غربال و چندبرابر ظرفیت نهایی به دانشگاهها اعلام می شود تا آنها براساس مصاحبه و بررسیهای علمی پذیرش نهایی را انجام دهند.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص بازنگری دروس دانشگاهی گفت: کلیه سرفصل های درسی که بیش از پنج سال از تصویب آنها می گذرد در حال بازنگری است و در رشته های علوم انسانی نیز سیاست این است که دروس با مبانی اسلامی منطبق باشند.
ارسال نظر