رییس دانشگاه رازی کرمانشاه، گفت: با عنایت به برنامههای چشم انداز توسعه کشور، توسعه دانشگاهها و جذب نیروهای جوان یک ضرورت است.
پروفسور محمد مهدی خدایی در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی ایسنا- منطقه کرمانشاه،
در خصوص شیوه جذب عضو هیات علمی، اظهار کرد: بر اساس برنامهریزیهای
انجام شده در وزارت علوم مقرر شده که اعضای هیات علمی در دانشگاهها به
صورت نیمه متمرکز جذب شوند.
وی
افزود: گردش کار به این صورت است که کلیه فارغ التحصیلان در مقطع دکترا در
سایت وزارت علوم ثبتنام میکنند، وزارتخانه متناسب با درخواست دانشگاهها
سه برابر تعداد مورد درخواست آنها را به دانشگاه معرفی میکند و دانشگاه
از میان هر سه نفر یک نفر را انتخاب میکند.
خدایی
خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که این روش جذب هیات علمی بهتر است چون در
برخی از گروه های آموزشی اعضاء گروه اجازه نمی دادند که کسی وارد گروه شود و
در برخی دیگر از گروه های آموزشی اعضا گروه شرایطی فراهم نمی کردند که
گروه رشد کند، مثلا در برخی از گروه های آموزشی ما که بیش از ۲۵ نفر عضو
هیات علمی دارند باز هم درخواست برای جذب وجود دارد در حالیکه در برخی از
گروه های آموزشی دیگر که تعداد معدودی عضو هیات علمی دارند متاسفانه احساس
نیاز برای جذب اعضا جدید وجود ندارد.
رییس دانشگاه رازی کرمانشاه، گفت: پیش از این شانس ورود افراد جوان در دانشگاه کم بود.
وی
یادآور شد: در یکی از گروه های آموزشی دانشگاههای کشور که هشت استاد تمام
داشته اند در حال حاضر تنها یک استاد تمام حضور دارد این موضوع بیانگر این
است که این گروه آموزشی حتما درب گروه را به روی اساتید جوان بسته است
اینها عواملی هستند که سبب شد تا مساله جذب اعضا هیات علمی به صورت نیمه
متمرکز در آید.
خدایی افزود: باید توجه داشت که با عنایت به برنامههای چشم انداز، توسعه دانشگاه ها و جذب نیروهای جوان یک ضرورت است.
رییس
دانشگاه رازی کرمانشاه همچنین در خصوص جذب دانشجویان دکتری نیز، گفت: در
این مورد نیز جذب دانشجوی دوره دکتری به صورت متمرکز می باشد لذا از طریق
کنکور سه برابر ظرفیت برای دوره دکتری هر دانشگاه انتخاب می شوند و سپس به
دانشگاه معرفی می گردند تا دانشگاه از میان آنها تعداد مورد نظر را بر اساس
روشهای مشخصی نظیر امتحان، مصاحبه و غیره انتخاب کند.
وی
با انتقاد از شیوه قبلی جذب دانشجویان دکتری، اظهار داشت: در شیوه قبلی که
برخی از دانشجویان معتقد بودند که عدالت رعایت نمی شد، عنوان می شد که
اساتید نوعا دانشجویان خود را انتخاب می کردند و شانس برای دیگر دانشجویان
بسیار کم بود، حتی اگر دانشجویی در امتحان کتبی رتبه اول می شد ممکن بود
شانس قبولی نداشته باشد.
خدایی
خاطرنشان کرد: در این روش ممکن است دانشجویان معرفی شده به هر دانشگاهی
نوعا از فارغ التحصیلان آن دانشگاه نباشند بنابراین این روش به اجرای عدالت
نزدیکتر است و شانس حضور دانشجویان از دیگر دانشگاهها در هر دانشگاه بالا
میرود، همچنین در شیوه قبلی ممکن بود یک دانشجوی بسیار مستعد و نخبه صرفا
به خاطر اینکه در دانشگاهی که دوره دکتری نداشته تحصیل می کرده، شانس ورود
به دوره دکتری را از دست بدهد.