معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی با بیان اینکه تعداد دانشجویان
مشروطی دانشگاهها نسبت به مقداری که باید باشد، بیشتراست، افزود: از
دانشجویانی که در این دانشگاه با رتبههای خوب پذیرفته میشوند،
انتظارمشروطیت نداریم که باید در این رابطه فکری شود.
دکتر شاهانی در گفتوگو با ایسنا در رابطه با اولویت آموزشی این دانشگاه
عنوان کرد: ارتقای کیفیت آموزشی به عنوان اولویت آموزشی دانشگاه در سال
جدید مطرح است که در آن نیز برنامههایی جهت ارتقای مقاطع مختلف طراحی شده
است.
وی با اشاره به اولویت قرار دادن دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تدوین دستور
العملهای خاص دوره دکتری، اظهارکرد: در این راستا، با هدف ارتقای
کیفیت،تامین امکانات رفاهی را نیز مدنظر قرار دادهایم.
شاهانی با اشاره به اختصاص یافتن پژوهانه به۴۰ دانشجوی دکتری واجد شرایط،
تصریح کرد: علاوه بر این، دانشگاه با برخی دیگر از دانشجویان دکتری از
طریق انعقاد قراردادهایی برای اجرای فعالیتهای آموزشی همچون برگزاری کلاس،
آزمایشگاهها و همیار استاد بسته است و مبالغ حداقلی جهت کاهش برخی از
دغدغههای معیشتی، به آنان کمک کرده است.
وی در ادامه با اشاره به راه اندازی سه دانشکده جدید انرژی، مهندسی مواد و
ریاضی در دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، عنوان کرد: در این بین، دانشکده
انرژی به علت اینکه نیاز ملی است مورد اولویت قرار گرفته است.
معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: کشور ایران صاحب
منابع انرژی زیادی است و ما معتقدیم در این زمینه کم کاریهایی صورت گرفته
است.
وی با اشاره به برگزاری ۱۴ دوره رشته سیستمهای انرژی در مقطع کارشناسی
ارشد در این دانشگاه افزود: با وجود این سوابق و انعقاد پروژهها با
وزارتخانههای مختلف، ما باید آنرا در دانشگاهها نهادینه کنیم تا به یک
قطب انرژی تبدیل شود.
شاهانی با بیان اینکه بزرگ ترین معضل آموزشی دانشگاه که لزوما نیز آموزشی
نیست، مربوط به شاغل بودن دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خارج از دانشگاه
است، افزود: این مسئله در حال کنترل است و برای حل آن، باید اقداماتی از
جمله شاغل کردن آنها در داخل دانشگاه و ارایه حق الزحمه به آنها صورت گیرد
که مطمئنا این معضل بر مسایل آموزشی دانشجو نیز تاثیر خواهد داشت.
وی درادامه در رابطه با علل مشروطیت دانشجویان عنوان کرد: از جمله علل آن
میتوان به مسایل فرهنگی جامعه و دانشگاه اشاره کرد که در این راستا
دانشجویان و اعضای هیات علمی نیز باید وظایف خود را در بعد آموزشی و مشاوره
جدی تر بگیرند.
معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه اعضای هیات علمی
دانشگاه تاثیر حداکثری در دانشجویان دارند، افزود: اساتید باید علاوه بر
تدریس، وقتی را جهت مشاوره و حل مشکلات دانشجویان اختصاص دهند.
شاهانی ادامه داد: بحث افسردگی در دانشگاهها از معضلات جدی شده است که
باید این مسئله توسط جامعه و دانشگاهیان مورد اهمیت قرار گیرد.
وی با اشاره به تحصیل حدود ۶ هزار دانشجو در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
اظهارکرد: از این تعداد محدود، دو هزار و۵۰۰ نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی
هستند. همچنین با توجه به فعالیت ۲۳۰ عضو هیات علمی، در حال حاضر نسبت
اساتید به دانشجویان، به صورت میانگین در دانشکدههای مختلف این
دانشگاه،۲۵ به یک است؛ اما در برخی دانشکدهها کمتر است که برنامههایی در
جهت جذب اعضای هیات علمی داریم.
معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به ایجاد دورههای
مشترک این دانشگاه با دانشگاههای خارجی،عنوان کرد: در حال حاضر ۳۲
دانشجوی مشترک با دانشگاه هانوفر آلمان، ۱۹ دانشجو با دانشگاه منچستر
انگلیس، ۶ دانشجو با دانشگاه کینگ استون و ۱۳ دانشجو با دانشگاههای هلند
در رشته نقشه برداری در حال تحصیل هستند