چرا در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع شرکت کنیم؟

آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا باید در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع شرکت کنید؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی مهندسی صنایع را درگیر می‌کند.

دلایل شرکت در کنکور ارشد مهندسی صنایع

آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا باید در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع شرکت کنید؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی مهندسی صنایع را درگیر می‌کند.

کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، در واقع پلی است بین دانشجویان مقطع کارشناسی صنایع و دنیای حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر این رشته. این آزمون نه تنها به شما کمک می‌کند تا دانش خود را ارزیابی کنید، بلکه به شما امکان می‌دهد تا با توجه به علاقه‌ها و اهداف شغلی‌تان، در حوزه‌های تخصصی‌تر مهندسی صنایع مانند مدیریت تولید، مدیریت زنجیره تامین و بهینه‌سازی سیستم‌ها مهارت کسب کنید.

برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد صنایع نیاز است به خوبی با این کنکور آشنا شوید و از امکانات مشاوره‌ای و آموزشی موسسات تخصصی مانند موسسه پژوهش که به طور تخصصی در حوزه کنکور صنایع فعالیت می‌کند استفاده کنید. اما بیایید پیش از آن به این سوال پاسخ دهیم که چرا باید در کنکور کارشناسی ارشد صنایع شرکت کنیم.

در این مقاله، به بررسی دلایل مختلف برای شرکت در آزمون ارشد صنایع و بررسی درست یا غلط بودن این دلایل می‌پردازیم.

کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع چیست؟

کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع شامل مجموعه‌ای از دروس تخصصی و عمومی است که هر کدام بخش‌های مختلفی از دانش و مهارت‌های مهندسی صنایع را پوشش می‌دهند. این دروس شامل موارد زیر هستند:

طرح‌ریزی واحدهای صنعتی، کنترل کیفیت آماری، برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، برنامه‌ریزی و کنترل تولید و موجودی‌ها، اقتصاد مهندسی، ریاضی عمومی، اقتصاد عمومی، اصول مدیریت و تئوری سازمان، تئوری احتمال و آمار مهندسی، تحقیق در عملیات و زبان عمومی و تخصصی.

چرا باید در آزمون کارشناسی ارشد صنایع شرکت کنیم؟

بسیاری از دانشجوهای کارشناسی مهندسی صنایع پس از پایان دوره کارشناسی با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لازم است برای کسب‌ موفقیت‌های شغلی در رشته صنایع، ادامه تحصیل بدهند و در آزمون ارشد صنایع شرکت کنند.

ابتدا لازم است گفته شود هر شخص باید با توجه به شرایط خاص خود و کسب راهنمایی‌های لازم، تصمیم به شرکت یا عدم شرکت در کنکور ارشد صنایع بگیرد.

اگر این سوال ذهن‌تان را درگیر کرده باشد احتمالا سال دوم، سوم، چهارم یا پنجم تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی صنایع هستید و بین ۲۰ تا ۲۴ سال سن دارید.

برخی استدلال‌های این افراد برای شرکت نکردن در کنکور ارشد صنایع درست و برخی اشتباه است. با فرض اینکه شرکت در کنکور ارشد صنایع کار درستی است، در ابتدا با توجه به شرایط هر فرد، دلایل اشتباه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برای شرکت نکردن در آزمون مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع را بررسی می‌کنیم.

مهاجرت پس از کارشناسی مهندسی صنایع

اولین دلیل اشتباه، مهاجرت است. بسیاری از افراد می‌گویند تمایلی به تحصیل در مقطع ارشد صنایع در ایران ندارند و می‌خواهند برای ادامه تحصیل در رشته صنایع به کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا، کانادا، استرالیا و آلمان مهاجرت کنند.

تجربه بسیاری از افراد نشان می‌دهد انجام این کار بعد از مقطع کارشناسی صنایع غیر ممکن نیست اما بسیار دشوار است.

نخست اینکه وقتی پس از دوره کارشناسی صنایع قصد دارید برای ادامه تحصیل در کشورهای دیگر اقدام کنید احتمالا رزومه آنچنان درخشانی ندارید، کارهای پژوهشی زیادی انجام نداده‌اید و مقاله‌های زیادی ننوشته‌اید.

همچنین در کارنامه‌تان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکترا نیز دیده نمی‌شود.

با وجود این‌ها طبیعی است که نتوانید توصیه‌نامه‌های (recommendation) خوبی از اساتید خود دریافت کنید تا مورد تایید دانشگاه‌های خارجی قرار بگیرید.

در نتیجه و با وجود همه این موارد، مهاجرت پس از کارشناسی مهندسی صنایع نمی‌تواند گزینه خوبی باشد و اگر هم ممکن باشد هزینه زیادی به دنبال خواهد داشت.

پس اگر پس از اتمام دوره کارشناسی صنایع قصد مهاجرت دارید، توصیه می‌شود در درجه اول زبان خود را تقویت کنید و حتما در آزمون ارشد صنایع شرکت کنید تا بتوانید پروژه‌های پژوهشی و مقاله‌های خوبی در رزومه خود به ثبت برسانید.

همچنین با اساتید ارتباط خوبی برقرار کنید تا در نهایت بتوانید برای مهاجرت از آن‌ها توصیه‌نامه‌های مناسبی دریافت کنید تا در نهایت پس از دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد صنایع، با شرایط بهتر و سختی کمتر مهاجرت کنید.

خدمت سربازی پس از کارشناسی مهندسی صنایع

دومین دلیل اشتباه افراد یا بهتر است بگوییم آقایان، برای شرکت نکردن در آزمون ارشد صنایع، رفتن به سربازی است.

بسیاری از آقایان برای شرکت در دوره سربازی پس از پایان کارشناسی صنایع، ادامه تحصیل را متوقف می‌کنند در صورتی که به غیر از افرادی که ارتباطات خاصی دارند و قابلیت استخدام فوری و سریع در یک سازمان یا شرکت مناسب را دارند، این تصمیم برای دیگر افراد درست نیست.

با توجه به دشواری‌های گذراندن دوره سربازی به ویژه برای افرادی که از تحصیلات کمتری برخوردار هستند، تحمل کردن این دوره، کاری طاقت‌فرساست.

بنابراین توصیه می‌شود با شرکت در آزمون دوره ارشد صنایع، تلاش کنید با بنیاد ملی نخبگان ارتباط برقرار کنید و با انجام پروژه‌های این بنیاد، مانند دیگر مشمولین در دوره سربازی شرکت نکنید.

همچنین اگر نتوانستید کل دوره سربازی خود را با انجام این پروژه‌ها حذف کنید، می‌توانید با انجام پروژه‌های کسری از طول مدت سربازی خود کسر کنید.

همچنین طی کردن دوره سربازی با داشتن مدرک بالاتر یعنی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، آسان‌تر خواهد بود.

ورود به بازار کار پس از کارشناسی مهندس صنایع

دلیل اشتباه دیگری که افراد برای شرکت نکردن در آزمون ارشد صنایع مطرح می‌کنند، ورود به بازار کار است.

این افراد مایل هستند پس از اخذ مدرک لیسانس به استقلال مالی برسند و برای همین بازار کار را انتخاب می‌کنند. این استدلال ممکن است برای برخی رشته‌ها درست باشد اما برای مهندسی صنایع اشتباه است.

در کشور ما رشته مهندسی صنایع، هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع ارشد، طوری طراحی شده است که فارغ‌التحصیلان آن، مدیریت کارکنان فارغ‌التحصیل رشته‌های مهندسی دیگر را بر عهده بگیرند.

یعنی مهندسان رشته‌های مختلف در شرکت‌ها و صنایع مختلف در بخش‌های مختلف مانند مدیر پروژه، مدیر سایت، مدیر کارخانه، مدیر استارتاپ و … نیاز به مدیری دارند که در رشته مهندسی صنایع تحصیل کرده باشد.

برای همین بعید است شرکت‌ها بپذیرند فردی با مدرک کارشناسی صنایع، مدیر این بخش‌ها شود.

در جامعه ما داشتن مدرک تحصیل کارشناسی ارشد و بالاتر برای پست‌های مدیریتی امری ضروری است و ممکن است مدرک کارشناسی جلوی پیشرفت شغلی افراد را بگیرد.

بسیاری از افراد پس از چندین سال کار به این نتیجه می‌رسند که برای تصاحب جایگاه‌های شغلی بالاتر در حوزه مهندسی صنایع، نیاز به مدرک ارشد صنایع دارند.

شرکت نکردن در کنکور ارشد صنایع

همانطور که در ابتدا گفته شد ممکن است برخی دلایل برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد صنایع و اخذ مدرک ارشد صنایع موجه باشد و برخی خیر، برای همین نیاز است هر شخص با توجه به شرایط خود، تصمیم بگیرد.

بعضی اشخاص نیز دلایلی موجه برای شرکت نکردن در آزمون صنایع دارند.

مثلا ممکن است برخی خانم‌ها قصد ازدواج و بچه‌دار شدن داشته باشند و برای آن نیاز داشته باشند از فضای دانشگاهی و حرفه‌ای دور شوند.

همچنین ممکن است یک کسب‌وکار خانوادگی یا مستقل در انتظار برخی افراد باشد تا جایگاه مناسبی در آن کسب‌ کنند که برای آن نیاز به تحصیل در مقطع ارشد مهندسی صنایع ندارند.

دلیل برخی افراد نیز راه‌اندازی یک استارتاپ است که به تمرکز و زمان زیادی نیاز دارد. این کسب‌وکارها اگر هم موفق نشوند به تجربه آن‌ها اضافه می‌کند و شانس موفقیت آن‌ها را بالا می‌برد.

قبولی در کنکور کارشناسی ارشد صنایع

اگر با وجود این مسائل به این جمع‌بندی رسیده‌اید که در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع شرکت کنید، بهتر است بدانید قبولی در رشته‌های برتر ارشد صنایع، مسئله دور از دسترس و دشواری نیست، به شرط آن که مانند یک داوطلب حرفه‌ای در آزمون شرکت کنید.

برای موفقیت در آزمون ارشد صنایع، موسسه پژوهش که تنها دپارتمان تخصصی مهندسی صنایع کشور در حوزه آموزش عالی در آن دایر است می‌تواند بهترین گزینه باشد.

شما می‌توانید از خدمات متنوع موسسه پژوهش در کنکور ارشد صنایع بهره‌مند شوید.

کلاس‌های آموزشی موسسه پژوهش با استفاده از دانش برجسته‌ترین اساتید مهندسی صنایع ایران برگزار می‌شود و شرکت‌های در این کلاس‌ها می‌تواند شانس قبولی شما در بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته صنایع را بالا ببرد.

همچنین شما می‌توانید با بهره‌مندی از مشاوره، مشاوران حرفه‌ای موسسه پژوهش بر اساس اصول صحیح و علمی با آمادگی کامل در کنکور ارشد مهندسی صنایع شرکت کنید و با دلایل شرکت در کنکور ارشد صنایع بیشتر آشنا شوید.

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست بعدی

معرفی کامل گرایش‌های کنکور کارشناسی‌ارشد مهندسی صنایع

ش آگوست 24 , 2024
معرفی گرایش‌های کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش‌های مختلف مهندسی صنایع مانند شاخه‌های یک درخت می‌باشند. مهندسی صنایع، رشته‌ای میان رشته‌ای است که فلسفه تشکیل آن در واقع پیوند دادن رشته‌های مختلف با صنعت بوده است مهندسی صنایع به شما این امکان را می‌دهد تا در حوزه‌های مختلفی مشغول به کار […]