معاون آموزشی
سابق جهاد دانشگاهی با اشاره به برگزاری نیمه متمرکز آزمون دکتری، با
بیان اینکه به نظر میرسد بهتر بود همچنان برای جذب دانشجویان دکتری به
دانشگاهها فرصت داده میشد، عنوان کرد: باید نظارت دقیقتری بر مراحل
پذیرش و جذب دانشجویان دکتری از سوی وزارت علوم انجام می گرفت تا این که به
سمت برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری پیش برویم.
دکتر عبدالحمید احمدی در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،
با اشاره به اینکه پیش از این در مقطعی از زمان آزمون دکتری توسط
دانشگاهها برگزار میشد، اظهار کرد: دانشگاهها مراحل اجرای آزمون و پذیرش
را انجام می دادند و به نظر می رسید که وزارت علوم نظارت و اشراف لازم را
در نحوه برگزاری آزمونها نداشت یا این نظارت ضعیف بود که این مساله عملا
امکان ایجاد مسایلی را برای پذیرش دانشجویان دکتری فراهم کرده بود.
گرفتن امکان پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی از دانشگاههای بزرگ معقول و منطقی نیست
عضو هیات علمی جهاد
دانشگاهی با بیان اینکه باید به صلاحیت دانشگاهها و مقبولیت آنان جهت
پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعتماد کرد، افزود: چرا که گرفتن این امکان
از دانشگاههای بزرگ، به خصوص دانشگاههایی که دارای سابقه طولانی در
آموزش عالی هستند و سالها دورههای مختلف تحصیلات تکمیلی را برگزار
کردهاند، شاید خیلی معقول و منطقی نباشد.
وی با بیان اینکه
آزمونهای متمرکز قواعد خاص خود را دارند که شاید منجر به جذب افرادی شود
که از لحاظ سوابق علمی شرایط جامعی نداشته باشند، تصریح کرد: به نظر می رسد
وزارت علوم بحث نظارت و اشراف خود نسبت به روند برگزاری آزمون ها و پذیرش
دانشجوی دکتری در دانشگاهها را باید تقویت کند.
وی ادامه داد: در این راستا اگر کار توسط دانشگاهها انجام می شد، وسواس و دقت بیشتری در جهت جذب دانشجویان نخبه صورت می گرفت.
احمدی در خصوص نقش سازمان
سنجش بعنوان رابط بین دانشجو و دانشگاه در روند جذب دانشجویان دکتری،
اظهار کرد: این موضوع برای دوره های کارشناسی و کاردانی امری پذیرفته است،
اما روند پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی باید از ظرافت ها و دقت
ویژهای برخوردار باشد و باید شرایطی فراهم شود که دانشجویان متقاضی ورود
به مقطع دکتری بتوانند به صورت مستقیم با دانشکده مورد نظر و حتی گروههای
آموزشی مربوطه ارتباط برقرار کنند.
وی با بیان اینکه نظر
اساتید هر دانشکده و گروه آموزشی برای جذب دانشجویان دارای صلاحیت علمی
لازم است، عنوان کرد: به نظر می رسد واسطه قراردادن میان دانشجو، گروه
آموزشی یا استاد نتایج مثبت و درخوری دربر نخواهد داشت.
معاون آموزشی سابق جهاد
دانشگاهی با اشاره به تجربه موجود در نظام تحصیلات تکمیلی دانشگاههای دنیا
در خصوص پذیرش دانشجویان، عنوان کرد: با مطالعه وضعیت این دانشگاهها
متوجه می شویم که تا زمانی که یک دانشجو با استاد خود در خصوص یک موضوع
مشخص به توافق نرسند، امکان پذیرش برای فرد در دانشگاه فراهم نخواهد بود.
دانشگاهها باید هر چه سریعتر به سمت برگزاری دورههای پژوهش محور پیش بروند
وی با بیان اینکه
دانشگاههای ما در مقطع تحصیلات تکمیلی باید هر چه سریعتر به سمت برگزاری
دوره های پژوهش محور پیش بروند، اظهار کرد: با تقویت دورههای پژوهش محور،
شرایط برای ارتقای وضعیت تحصیلات تکمیلی بهبود پیدا خواهد کرد.
احمدی با بیان اینکه
موافق نیستم که دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی واحدهای غیر مربوط زیادی
را بگذرانند، افزود: این واحدها ارتباطی با کار پژوهش و تز تحصیلی ندارند و
در این راستا وقت و منابع زیادی به بیهودگی تلف میشود.
وی ادامه داد: ای کاش
شرایطی ایجاد شود که دانشجویان دکتری حتی پیش از ورود به دوره تحصیلات
تکمیلی، مشخص کنند که در چه موضوعی خواهان فعالیت هستند تا بتوانند فقط
واحدهای درسی منطبق با تز خود را داشته باشند.
عضو هیات علمی جهاد
دانشگاهی با بیان اینکه ارتباط بین استاد راهنما با دانشجوی دکتری باید از
همان ابتدا برقرار شود، افزود: تز تحصیلی دانشجو نشانگر تمام زحمات دانشجو و
استاد در مقطع تحصیلات تکمیلی است و هر چقدر کار قویتر باشد نشان دهنده
کارآمدی نظام آموزشی و تقویت اعتماد جامعه نسبت به آن است که طبعا
استمراراین روند باعث ارتقای شرایط علمی کشور نیز خواهد شد.
با وجود سیاستهای جدید، شاید استقلال دانشگاهها نیاز به تعریف مجددی داشته باشند
وی در خصوص بحث استقلال
دانشگاهها در پذیرش دانشجوی دکتری، عنوان کرد: به نظر من استقلال
دانشگاهها یک بحث چند بعدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
احمدی با بیان اینکه در
مقطعی از زمان، علاوه بر انتخاب روسای گروههای آموزشی و دانشکدهها توسط
اعضای هیات علمی، روسای دانشگاهها نیز انتخابی بود، اظهار کرد: زمانی که
این روند تغییر کرد و انتخاب روسای دانشگاهها از آنها گرفته شد و برای
دانشگاه وزارت علوم تصمیم گیری می کند که چه کسی رئیس باشد و از سوی دیگر
اعضای هیات علمی نیز بدون دخالت و تاثیرگذاری از سوی دانشگاه، به صورت
متمرکز جذب می شوند و به تبع آن متمرکز شدن پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی و
خارج کردن آن از دست دانشگاهها، وضعیت جدیدی را به لحاظ مدیریتی در مراکز
آموزش عالی کشور ایجاد کرده است که به نظر می رسد بحث استقلال دانشگاهها
وضعی کاملا متفاوت با گذشته داشته و شاید لازم باشد با سیاست های مدیریتی
جدید در نظام آموزش عالی، تعریف مجددی از آن به عمل آید.